Hoe Maurits zijn schoolcarrière startte

Maurits startte zijn reis in het onderwijs na een carrière van 8 jaar in de kinderopvang. Hij was toe aan een nieuwe uitdaging en kwam via de directrice van Lucas Onderwijs in contact met CBS Melodie. ‘’Met haar steun ben ik begonnen als onderwijsondersteuner en startte ik tegelijkertijd met de pabo, zo’n 4,5 jaar geleden.

Groei in het vak

In zijn eerste jaar was hij voornamelijk ondersteunend bezig, waarbij hij kleine groepjes kinderen uit de klas haalde voor extra begeleiding. ‘’Het was een jaar van aanpassen en veel leren. Samen met een andere collega nam ik groep 8 onder mijn hoede.’’

Het opbouwen van een leerlijn is cruciaal

Na drie jaar groep 8 te hebben begeleid, besloot Maurits dat hij zijn passie wilde volgen om jongere kinderen te onderwijzen. ‘’Met groep 6 krijg je de kans om echt diepgaand les te geven over de wereld en rekenen. Het opbouwen van een leerlijn is cruciaal; na een jaar voel je je sterker, en om de vier jaar veranderen we van groep, om fris te blijven,’’ vertelt Maurits enthousiast.

Het plezier van onderwijzen

Elke dag in het onderwijs is vol verrassingen. En dat is precies wat Maurits aantrekt in het vak. ‘’Je start met een plan, maar kinderen zorgen vaak voor onverwachte wendingen. Dit werk vereist dat je pedagogisch sterk bent; het gaat niet alleen om didactische vaardigheden. Het is belangrijk hoe je met elkaar omgaat, welke normen en waarden je hanteert, en hoe je conflicten oplost. Het is soms explosief, maar juist dat maakt het werk boeiend.’’ Maurits ervaart dat het lesgeven een grote impact op het zelfbeeld van kinderen. ‘’Door ze te leren problemen op te lossen, help je hen groeien.

Een team van ondersteuning en warmte

Bij CBS Melodie is er een cultuur van leren en ondersteunen. Er is begrip en openheid, zonder afstraffende feedback. ‘’Het is een warme, welkome omgeving waar collega’s elkaar steunen,’’ vertelt Maurits verder. ‘’Ik blijf hier graag werken omdat ik me gewaardeerd voel en omdat de autonomie in onze werkwijze mij de kans geeft mijn pedagogische vaardigheden te ontwikkelen. Daarbij voelt het geweldig om meteen als een waardevol lid van het team beschouwd te worden, waar iedereen zijn of haar mening en visie ertoe doet.’’

Het verschil maken

Het is mijn doel om kinderen zelfvertrouwen te geven, vooral als ze onzeker zijn over hun prestaties. We hebben een leesprogramma geïntroduceerd dat na drie jaar zijn vruchten afwerpt; de kinderen groeien zichtbaar. Ondanks taalachterstanden streven we ernaar het maximale uit elk kind te halen.

Wil je ook als leerkracht bovenbouw aan de slag? Dan horen we graag iets van je! Hier lees je meer over de vacature en kun je direct solliciteren!