Franka, kleuterjuf met passie

Franka staat voor het tweede jaar fulltime voor de klas als kleuterjuf. Haar reis naar deze rol was vrij uniek. ‘’Tijdens mijn stage op een basisschool in Wateringse Veld, realiseerde ik me dat kleuters echt mijn ding zijn. Ondanks een baanaanbod voor oudere kinderen, koos ik ervoor om me te richten op scholen met vacatures bij de kleuters. Toevallig werd ik gewezen op een vacature hier bij CBS Melodie waar ik al een geweldige stage-ervaring had gehad.’’

Terug naar een vertrouwde plek

‘’Na een mailtje te hebben gestuurd over mijn interesse om als kleuterjuf aan de slag te gaan, voelde het na een gesprek helemaal goed; het was alsof alles klopte. Mijn stage bij CBS was in het eerste jaar van de PABO, waarbij ik zowel in groep 4 als in groep 8 ervaring opdeed. Die tijd leerde me mijn grenzen te stellen, wat van belang was voor mijn professionele groei.’’

De kracht van een klein team

Wat Franka fijn vindt aan het werken bij CBS Melodie is de kleinschaligheid, waardoor je gemakkelijk met elke collega contact maakt. ‘’In tegenstelling tot grotere scholen, waar je lang niet iedereen spreekt, heerst hier een gezelligheid die het team versterkt. De open deur die we hier hebben, geeft me het gevoel dat ik altijd overal terecht kan. Als collega’s zijn we niet alleen betrokken bij elkaar, maar ook bij onze leerlingen. We willen hen graag helpen en delen voortdurend tips over de beste aanpak,’’ vervolgt Franka.

Het echte werk versus stages

Het eerste jaar na de pabo was anders dan alle stages. Op één school waren er maar liefst 9 kleuterklassen; het was zo grootschalig dat ik niet eens alle andere juffen kende. Maar hier bij CBS Melodie, door regelmatig overleg, weten we zoveel meer over onze leerlingen. Dit delen van kennis biedt inspiratie die we in onze eigen klassen kunnen toepassen.

Trots op persoonlijke groei

Franka is het meest trots op haar eigen ontwikkeling; de omgang met ouders, kinderen en collega’s. ‘’Alles was nieuw en het voelde als een sprong in het diepe, maar dankzij de constante beschikbaarheid van mijn collega’s, heb ik me snel ontwikkeld. Het is prachtig om te zien hoe kinderen die bijna geen Nederlands spreken, groeien en uiteindelijk volledige zinnen kunnen vormen. Als kleuterjuf moet je realistische verwachtingen hebben. Onze leerlingen zijn soms niet zo ver als die op andere scholen, maar het is ontzettend belonend om hen te helpen en hun ontwikkeling te stimuleren. Dit bouwt een sterke band op met de kinderen.’’

Spelend leren

‘’Het is fijn om hier les te geven. De kinderen leren spelenderwijs en elk thema wordt grondig uitgediept van vakantie tot vakantie. We beginnen een thema vaak met een uitje, zodat het voor de kinderen gaat leven. Ik waardeer de externe vakleerkrachten die muziekles geven, omdat muziek niet mijn sterkste kant is. Met activiteiten zoals taaldans vergroten ze spelenderwijs hun woordenschat.’’

Wil je ook als leerkracht onderbouw aan de slag? Dan horen we graag iets van je! Hier lees je meer over de vacature en kun je direct solliciteren!